OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
"Náš svět je křehký... A my v něm nejsme..." Takové poselství nám smrtelným nádobám hnisu, hříchu a puchu zasílají kybernetičtí šílenci, vystupující po záhadnou nálepkou ...AND OCEANS. Každý, kdo přišel s touhle finskou bandou schizoidů a pošuků do styku ví, že chlívek black metal je jim strašně strašně úzký a každým albem ho probourávají směrem k nekonečnu. Nespoutaná síla invence, mysl zmítající se v chemickém opojení (?), metal dotýkající se budoucího. ...AND OCEANS a jejich Cypher.
Leccos naznačil již předchozí výbřed A.M.G.O.D. , který svou bezbřehostí a koketérií s elektronikou paradoxně trochu přebral modernosti a působil dojmem šíleného akrobata. Jenže balancování nad propastí je zapomenuto, Cypher je sebejistým krokem pravé a nefalšované avantgardy. Sudičky mu do vínku vetkly podobné rysy jako jeho staršímu bratříčkovi - famózní zvuk i produkci studia Abyss B, lásku k samplům, neopakovatelnou poetiku textů... Jenže Cypher naložil se svou výbavou o hodný kus lépe a stává se jednou z metalových událostí roku 2002.
Pokusím se ponořit do futuristického města jménem Cypher, nasát smogem přiškrcený vzduch ulic, proplout všemi pochybnými hloučky polokybernetických individuí, odervaných od reality pařátem virtuální reality, a vynést na hladinu současnosti některé hlavní rysy, které činí toto album neopakovatelným zážitkem. Zadržte dech... Zavřete oči... Začínáme ode dna... Jako srdce stroje tepe rytmika ...AND OCEANS ve všech skladbách. Pravidelný pulz Samiho bicí soupravy je základem pro všechnu další zvukovou hmotu, která se na skelet nabaluje. Minimum brejků, minimum překvapivých záseků a figur. Kouzlo symetrie kopáků, kouzlo pravidelného rytmu. A zvuk artilérie se symbioticky prolíná s první vrstvou samplů, které infikují zejména činely. Vyšší zvuky humanoidem ovládaného nástroje splývají s komputerizovanou masou šumících a svištích samplů. Naefektovaná basa svým bubláním a mručením vytváří animální podklad pro kytary a zpěv - slyšíte jí téměř neustále, co chvíli se prodere skrz elektronické mraky na povrch a zvýší tepovou frekvenci desky k maximu...
A pak kytary - těžké, řezavé, vyluzující mohutné přímočaré plochy, které jen zřídka opustí metalovou těžkopádnost a vykouzlí elegantní melodickou linku. Jejich posláním je zahušťovat zvukovou matérii až k nesnesitelnu, buď ostře zasekávat (jako v příšerném industriálním skřípotu Picturesque: Cataclysm Savour: And The Little Things That Make Us Smile), nebo modelovat neprostupnou elektrickou hráz (úvodní cyberpunkový výplach Fragile: Pictures Of Silence: Melting The Skies). jejich vrcholnou figurou jsou pak šílené disharmonické mazanice, podbarvené šicím strojem bicích, jaké vypuknou v Opaque: The Morning I Woke Up Dead: Today Is The Day. Téměř nesnesitelné bzučení, skřípění, sténání vazbící elektřiny... Ideální symbióza přímočarého riifování a avantgardních koláží... Cypher. A samozřejmě maestro Kenny, osoba nejistého přírodního původu, která krákorá svým samorostlým blackovým chrčákem chorobná poselství misantropických textů... Tedy pokud se zrovna nenachází v prudkém záchvatu schizofrenického kňourání a sténání. Kennyho vokál je nejsilnějším pojítkem desky s černým kovem, avšak pranic nebrání překotnému vývoji kapely směrem k nepochopitelným končinám metalového univerza...
Pomyslným nejvyšším patrem hutné metalové stavby jsou samply páně Anttiho. Pokud instrumentální hmotu, kterou jsem se pokusil v předchozích odstavcích popsat, můžeme směle zařadit do metalového ranku, pak práce kláves spadá do rovin industriálních, především však cyberpunkových. Nepředvídatelné řetězce křemíkových ozev, pískotů, jekotů, skřípotů... prostě zvuků, pro něž neexistují ekvivalentí slovní vyjádření (ostatně jako pro většinu věcí, které ...AND OCEANS dělají)... To vše bublá pod hřmotnou hladinou kytar a právě díky elektronické vrstvě není Cypher ani po XXtém poslechu stereotypní. Pod pevnou hradbou kytar se mění modulace samplů, mění se nálady, rodí se nezaměnitelná atmosféra desky. Nádherným příkladem je jednolitá Halcyon: The Heavy Silence: In Silent Rain, ve které orchestrální plocha tvoří alfu a omegu melodické linky. Ale mistrovské jsou i industriální ruchy, jejichž vrcholným dílem je finální brainwashing Debris: The Magenta Harvest: Liquid Flesh, po kterém se budete cítit jako elektronikou semletý chrchel s vypáleným mozkem - stále se stupňující samplový kvil už vážně útočí na zdravý rozum...
Podobně jako toto šílené album, kterému můžeme říkat cyberblack, můžeme mu říkat industriál, můžeme mu říkat sen šíleného hackera, ale nic to nemění na tom, že Cypher je čirým hudebním skvostem.
Podobně jako toto šílené album, kterému můžeme říkat cyberblack, můžeme mu říkat industriál, můžeme mu říkat sen šíleného hackera, ale nic to nemění na tom, že Cypher je čirým hudebním skvostem.
9 / 10
1. Fragile: Pictures Of Silence: Melting The Skies
2. Picturesque: Cataclysm Savour: And The Little Things That Make Us Smile
3. Angelina: Chthonian Earth: Her Face Forms Worms
4. Halcyon: The Heavy Silence: In Silent Rain
5. Aphelion: Light Evanescence: Into Extinction
6. Opaque: The Morning I Woke Up Dead: Today Is The Day
7. Aphid: Devil Flower: Fruits Of Lunacy
8. Voyage: Lost Between Horizons: Eaten By The Distance
9. Catharsis: End Of Organisms: Absolute Purification Of Sins
10. Silhouette: In White Rooms: Vacant Bodies
11. Comatose: The World Amnesia: Planet Dead
12. Debris: The Magenta Harvest: Liquid Flesh
As in Gardens, So in Tombs (2023)
Cosmic World Mother (2020)
....And Oceans (EP) (2019)
Cypher (2002)
Morphogenesis (demo/live) (2001)
Allotropic/Metamorphic Genesis Of Dimorphism (2000)
The Symmetry Of I – The Circle Of O (1999)
War Finland vs. Norway (1998)
The Dynamic Gallery Of Thoughts (1998)
Mare Liberum (demo) (1997)
Promo (demo) (1996)
Wave (demo) (1995)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 47:12
Produkce: Tommy Tätgren
Studio: Abyss B
-bez slovního hodnocení-
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.